برچسب اصالت وزارت بهداشت

در این نوشته به معرفی برچسب اصالت وزارت بهداشت پرداخته، مزایای استفاده از آن و نیز روش های استعلام آن را بیان کرده ایم.
چگونه برچسب اصالت کالا بگیریم

برچسب اصالت وزارت بهداشت در واقع نوعی برچسب است که وجود آن بر روی کالاها و محصولات گوناگون نشان دهنده کیفیت و سلامت آنها می باشد. حتما  بارها متوجه شده اید که بر روی محصولات مختلف، مخصوصا محصولات آرایشی و بهداشتی و انواع داروها و مکمل ها، برچسب هایی درج شده اند که به رنگ سفید و زرد هستند و بر روی آنها عددهایی نوشته شده است.

بسیاری از افراد با این نوع برچسب ها آشنا نیستند و گمان می کنند که خواندن کدهای روی آنها کار سختی است. حتی برخی گمان می کنند که این برچسب ها مربوط به برند محصول می باشد. در حالی که لیبل اصالت و سلامت در واقع روشی است که سازمان غذا و دارو در نظر گرفته تا به وسیله آن بتوان کیفیت و اصالت محصول را بررسی و استعلام کرد.

برچسب اصالت وزارت بهداشت
برچسب اصالت وزارت بهداشت

چرا استفاده از برچسب اصالت وزارت بهداشت، ضروری است؟

واقعیت این است که طبق دستورالعمل وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروی کشور، درج برچسب اصالت وزارت بهداشت بر روی محصولات کاملا اجباری و ضروری است. معنای این سخن آن است که محصولاتی که این برچسب را نداشته باشند، اجازه توزیع در بازار و ارائه به مصرف کنندگان را نخواهند داشت. این امر در واقع نشان می دهد که این محصولات، به دلایل مختلف، از جمله رعایت نکردن استانداردهای تولید محصول و یا پایین بودن کیفیت، مجوزهای لازم برای توزیع در بازار را پیدا نکرده اند.

به طور کلی برچسب اصالت وزارت بهداشت موجب می شود که افراد مصرف کننده از خرید کالاهای بی کیفیت و قاچاق خودداری کنند. چرا که عدم وجود برچسب بر روی محصولاتی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده اند، به معنای رعایت نکردن استانداردها و کیفیت مناسب برای مصرف می باشد.

ادامه مطلب
برچسب اصالت تجهیزات پزشکی و کاربردهای آن

ضرورت به کار گرفتن لیبل اصالت وزارت بهداشت بر روی محصولات آرایشی و بهداشتی و نیز داروها و مکمل ها و تجهیزات پزشکی به مصرف کننده این اطمینان را می دهد که در حال مصرف کالایی با استانداردهای بالا و مشخص است. نکته مهم آن است که اگر کالایی به عنوان محصول وارداتی وارد بازار شود ولی برچسب اصالت و سلامت محصول را نداشته باشد، در واقع کالای قاچاق محسوب می شود.

 

برچسب اصالت وزارت بهداشت
برچسب اصالت وزارت بهداشت

چه اطلاعاتی بر روی برچسب اصالت وزارت بهداشت وجود دارند؟

به طور کلی برچسب اصالت وزارت بهداشت حاوی کدها و شناسه هایی است که می توانند به مصرف کنندگان در تشخیص سلامت و اصالت محصول کمک کنند. یکی از این کدها، کد GTIN است که در برخی موارد با حروف اختصاری GTN هم نشان داده می شود. این کد، در واقع عبارت از شماره تجاری محصول است که به صورت جهانی به آن اختصاص یافته است.

کد دیگری که می توان بر روی این برچسب مشاهده کرد، کد LOT است که در اصل نشان دهنده شماره سری ساخت محصول می باشد. این شماره از طریق شرکت تولیدکننده به محصول تعلق یافته است.

کد سوم، یک عدد 20 رقمی است و با حروف اختصاری UID نمایش داده می شود. به این کد، شناسه رهگیری محصول گفته می شود. دقت داشته باشید که در کد UID فقط از اعداد استفاده می شود. ضمن این که این کد کاملا اختصاصی و انحصاری است.

چهارمین کدی که می توان بر روی برچسب اصالت وزارت بهداشت مشاهده نمود، کد IRC است. این کد مهم ترین کدی است که بر روی این برچسب وجود دارد و به آن شناسه اصالت کالا هم گفته می شود.  شناسه اصالت در زیر یک لایه اسکرچ پنهان شده است و کسی جز مصرف کننده نهایی اجازه خراشیدن این اسکرچ و مشاهده شناسه را ندارد. این شناسه 16 عدد است و مانند شناسه رهگیری کاملا اختصاصی است. در واقع هرگز نمی توان دو محصول را پیدا کرد که دارای یک شناسه اصالت مشابه و یکسان باشند.

ادامه مطلب
برچسب اصالت کالا چیست؟

از دیگر مواردی که بر روی برچسب اصالت وزارت بهداشت درج می شوند، می توان به تاریخ مصرف محصول و نیز بارکد دو بعدی اشاره کرد که حاوی اطلاعات مربوط به کالاست. توجه داشته باشید که به صورت استاندارد ابتدا کد GTIN درج می شود. پس از آن کد UID و کد LOT. در نهایت و زیر همه این کدها تاریخ مصرف محصول قرار می گیرد. کد IRC نیز در پایین ترین قسمت برچسب چاپ شده است.

نحوه استعلام

برای استعلام برچسب اصالت وزارت بهداشت، مطمئن ترین روش ممکن، استفاده از مراجعی است که بر روی برچسب اعلام شده اند. یکی از آنها آدرس سایت سازمان غذا و داروست. مصرف کنندگان می توانند به سایت TTAC مراجعه کرده، اطلاعات خواسته شده را وارد کنند و بلافاصله تاییدیه محصول مورد نظر خود را دریافت کنند. البته در برخی موارد که برچسب اصالت درج شده روی محصول تقلبی و فیک باشد، پیامی که مصرف کننده دریافت می کند، نشان دهنده عدم تایید محصول است.

مصرف کنندگانی که به سیستم های اینترنتی دسترسی ندارند یا با آنها آشنایی ندارند، می توانند شناسه اصالت محصول را برای شماره سامانه پیامکی که بر روی برچسب اصالت وزارت بهداشت درج شده است، ارسال کنند. البته همین شناسه برای تماس با تلفن گویای سازمان غذا و دارو نیز کافی است.

لیبل اصالت وزارت بهداشت
لیبل اصالت وزارت بهداشت

استفاده از بارکد خوان

یکی از ساده ترین و به روزترین روش های ممکن برای استعلام برچسب اصالت وزارت بهداشت، استفاده از بارکد خوان است. بارکد خوان ها به صورت دستگاه های فیزیکی و یا نرم افزارهای قابل نصب روی گوشی طراحی و تولید می شوند. اما کارکرد همه آنها به صورت کلی یکسان است. دستگاه های بارکد خوان با تاباندن نور قرمز بر روی بارکد محصول مورد نظر، اطلاعات ذخیره شدن درون آن را اسکن کرده و آن را به سیستمی منتقل می کنند که به آن متصل شده اند. نرم افزارهای بارکد خوان نیز با کمک دوربین گوشی تلفن همراه، این بارکد را اسکن کرده و اطلاعات آن را بررسی و به مصرف کننده ارائه می نمایند.

ادامه مطلب
IRC یا کد اصالت کالا و نحوه دریافت آن

نکته مهم در مورد استعلام برچسب اصالت وزارت بهداشت آن است که باید قبل از انجام آن مطمئن بود بارکد دو بعدی درج شده روی آن، کاملا سالم است. این امر در مورد لایه اسکرچی که روی شناسه اصالت قرار دارد نیز صادق است. در صورت وجود هرگونه خراشیدگی یا خط خوردگی، پارگی و یا سوراخ شدگی، برچسب تقلبی و محصول غیر قانونی و قاچاق محسوب می شود.

خرید برچسب اصالت وزارت بهداشت

برای تهیه انواع لیبل اصالت و ملزومات چاپ آن نظیر ریبون، لیبل خام و …و همچنین استفاده از خدمات چاپ لیبل، اسکرچ و بارکد با مجموعه تخصصی پیشتازان اصالت تماس بگیرید و از مشاوره رایگان و تخصصی کارشناسان ما استفاده نمایید.

برچسب اصالت و لیبل سلامت

برچسب اصالت و لیبل سلامت

پیشتازان دانش و تندرستی دریا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره پیشتازان اصالت

شرکت پیشتازان دانش و تندرستی دریا با برند پیشتازان اصالت , یکی از مجریان طرح برچسب اصالت سازمان غذا و دارو میباشد که با هدف ارائه خدمات مرتبط با چاپ و الصاق لیبل اصالت وزارت بهداشت فعالیت خود را آغاز نموده است.

کارشناسان این شرکت آماده هستند تا بصورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته پاسخگوی سوالات شما در زمینه چاپ و الصاق انواع برچسب, خرید لیبل خام و ملزومات چاپ همچون انواع ریبون باشند.

آخرین مطالب

در این نوشته به معرفی برچسب اصالت وزارت بهداشت پرداخته، مزایای استفاده از آن و نیز روش های استعلام آن را بیان کرده ایم.